Dine Rettigheder Som Flypassager

Få op til 4500 kr. per passager

Er dit fly aflyst eller forsinket eller er du blevet afvist boarding på vej til flyet? Kunne du godt tænke dig 4500 kroner? – Da er gratis-tjenesten Flyhjælp en fantastisk gratis tjeneste som kan hjælpe dig på vej.

Flyselskaber i hele verdenen er nemlig pålagt at overholde visse flytider, love og regler – og hvis disse ikke overholdes, kan du som rejsende og passager med en gyldig flybillet søge og mest sandsynlig få refusion eller erstatning på din flybillet samt andre typer erstatninger.

Du kan få kompensation eller erstatning hvis:

*Hvis dit fly er aflyst og du ikke

**Hvis dit fly er overbooket og du bliver nægtet adgang har du ret til

***Hvis dit fly er forsinket mere end 3 timer fra

Du har ikke ret til refusion hvis du takker ja til et andet tilbud fra flyselskabet ved overbooket fly eller flyselskabet har varslet aflysningen 14 dage før eller tidligere eller hvis flyselskabet får dig til din destination indenfor 4 timer af planlagt ankomst.

Ofte Stillede Spørgsmål

FAQs

Sådan søger du erstatning og kompensation

Hvad end du er i tvivl om du har ret på erstatning eller kompensation, eller du ønsker at få de penge du har ret til, på baggrund af et forsinket, aflyst eller overbooket fly, så er no-cure no-pay tjenesten Flypenge et godt sted at gøre dette. Her kan du gratis og uforpligtende tjekke om du har ret til kompensation eller erstatning, samt få hjælp til at inddrive dine penge, du betaler ikke en krone hvis de ikke vinder din sag.

Så enkelt er det:

Dine Rettigheder Som

Flypassager

Her kan du læse mere om dine rettigheder som flypassager og hvilke erstatninger, kompensationer og refusioner du har ret på.

Aflyst fly

Aflyst fly

Overbooket fly

Overbooket fly

Flyforsinkelse

Forsinket fly

Forsinket fly

Aflyst fly

Overbooket fly

Særlige regler og rettigheder ved aflyste fly grundet Coronavirus

Coronavirussen (COVID-19) har sat sine spor og særligt flybranchen blev/er hårdt ramt af denne epidemi.

Det har også medført at mange flyrejser er blevet aflyst og personer som allerede havde rejst afsted, er blevet strandet på deres destination.

Reglerne er lidt anderledes når der hærger en epidemi og det kan være en jungle at finde rundt i. Her vil jeg forsøge at dækker over de forskellige scenarier der kan opstå og hvilke rettigheder du har som rejsende i de forskellige situationer.

Aflyst fly før afrejse:

Bliver dit fly aflyst indenfor refusionsgivende omstændigheder har du ret til at få refunderet købsprisen på din flybillet.

Refusionsgivende omstændigheder ved aflyst fly er at hele din flybillets købspris skal refunderes til den rejsende.

Forskellen fra normale omstændigheder og aflysninger på grund af COVID-19 er, at du ikke kan søge eller få kompensation for ekstraudgifter til overnatning, kost og logi, som du ellers ville kunne hvis dit fly er aflyst grundet flyselskabet eller en overbooking. Årsagen til dette er på baggrund af Udenrigsministeriets fraråd om udenlandsrejser.

Flyselskabet kan også i disse tilfælde tilbyde alternative ruter til dig, hvis du takker ja til et tilbud fra flyselskabet, har du ikke ret til refusion.

Hvis du selv aflyser din rejse:

Som rejsende kan det være skummelt at rejse når Corona-tallene blusser op og nogle vælger derfor at aflyse deres rejse, i dette tilfælde har du ikke ret til kompensation, refusion eller erstatning, da du på eget valg vælger ikke at rejse.

Hvis du er strandet:

Har du allerede rejst afsted til din destination og kan ikke komme hjem fordi dit fly er blevet aflyst, så har du i udgangspunktet ret til refusion.

Flyselskabet skal finde en ny rejse til dig eller selv finde en alternativ måde at komme hjem på, her kan du søge kompensation for differencen fra flybillettens pris og det som det har kostet dig at komme hjem, indenfor rimelighedens grænser.